Italian flag Russian flag German flag Netherlands flag Belgium flag Austrian flag French flag Spanish flag British flag

Inzicht in Turbo's

Wat is een turbo?

Eenvoudig gezegd een turbo een soort luchtpomp met lucht bij drukken (atmosferische druk) samenpersen tot een hogere druk en die door de perslucht in de motor via de inlaatkleppen. Op dit moment worden de turbo's vooral gebruikt op diesel motoren, maar er is nu een stap in de richting van de turbo-oplading van de productie benzinemotoren.

Aangezien alle motoren afhankelijk lucht en brandstof bekend dat een toename van deze elementen binnen bepaalde grenzen stijgt vermogen van de motor, door een verhoging van de brandstof we moeten kunnen verbranden alles. Om onze eisen te voldoen om de macht, dit vereist lucht, de invoering van meer lucht geeft veel meer problemen dan de invoering van meer brandstof. Lucht is om ons heen de hele tijd en staat onder druk, (op zeeniveau deze druk is ongeveer 1,0 Bar) is deze druk dat de lucht dwingt in de cilinders. Om de luchtstroom te verhogen, is een luchtpomp (turbo) voorzien en de perslucht wordt geblazen in de motor.

Deze lucht mengt zich met de ingespoten brandstof waardoor de brandstof efficiënter te verbranden, zodat steeds meer het vermogen van de motor. Een andere kant van de turbo, die van belang kan zijn, is een motor die regelmatig werkt op grote hoogte, waar de lucht minder dicht en waar turbo zal herstellen de meeste van de verloren macht als gevolg van de daling van de luchtdruk. Een motor vermogen bij 8.000 voet is slechts 75% van zijn vermogen op zeeniveau.

Hoe werkt een turbo zijn werk?

De rookgassen van de motor worden gebruikt om een schoepenrad, waarvan een wiel compressor verbonden door een aandrijfas. De compressor of lucht wiel zuigt lucht door de luchtfilters en geeft dit in de motor. Aangezien de rookgassen worden uitgestoten van de motor, worden ze naar de turbine of hete wiel van de turbo en dus voltooit de cyclus.