Italian flag Russian flag German flag Netherlands flag Belgium flag Austrian flag French flag Spanish flag British flag

Olie Feiten

De belangrijkste vormen van olie 


Minerale Olie - Dit is het 'zwarte goud', dat naar buiten komt vaak hij grond en wordt geraffineerd uit ruwe olie.

Semi-synthetische Olie - Een mix van minerale en synthetische basisoliën. Bedoeld om de kwaliteit en de voordelen van full synthetische hebben zonder de kosten.

Sythentic Olie - Ondanks de naam, wordt het grootste deel van synthetische olie uit minerale olie en bestaat ook uit Polyalphaolins (PAO), die afkomstig zijn van gas winning van ruwe olie. De belangrijkste Polyalphaolin (PAO) is polyolester (NIET polyester!) en syntheics u graag mengen met conventionele minerale oliën, wat betekent dat u een advertentie toevoegen aan een ander zonder angst voor onnodige motorproblemen.

 

Synthetische Multigrades - De Belangrijkste Feiten

  • SAE 5W, 10W, 15W en 20W ratings zijn olie dikte (viscositeit) metingen bij -25°C, -15°C en -10°C respectievelijk. Dit is allemaal te maken met een koude start in winterse omstandigheden. 5W en 10W zijn echt bedoeld voor ernstige Noord-Europese (of Amerikaanse) winters.
    • SAE 20, 30, 40 en 50 (60 is verouderd spec oorspronkelijk voor grote luchtgekoelde vliegtuigmotoren) alle gemeten bij 100°C, typisch carter temperatuur in een hard motor. SAE 50 geeft de beste bescherming in warme klimaten waar olie temperaturen kunnen hoger zijn dan 100°C.
    • Zodra een motor op temperatuur (indien meer dan 70°C) van de SAE "W" rating heeft geen effect op de motor.
    • Wide-range met meerdere graden (5W/50 etc.) waren oorspronkelijk bedoeld voor ernstige klimaten waar koude naar beneden begint te -20°C kan worden verwacht, gevolgd door langdurige hoge snelheid snelweg gebruik. De normale smeermiddelen voor gematigde klimaten zijn 10W/40 (Noord-Europa) en 20W of 15W/50 (Zuid-Europa). Naast kosten diverse verschillende soorten in een zeer hoog gehalte aan polymeren en kunnen van lijden "shear down"-effecten (olieverlies viscositeit tijdens gebruik). Het is interessant op te merken dat "MOBIL ik RACE", speciaal gericht op de motorfiets markt, is een 15W/50 om kleine hoogtoerige motoren waar de MOBIL I 5W/50 [nu 0W/40, 1998] af te handelen.
    • Een "synthetische" olie leidt niet automatisch tot extra bescherming van de motor. Die op basis van synthetische koolwaterstoffen (PAO's) gaan langer mee, maar geven geen betere bescherming tegen slijtage dan een minerale olie. Die met de duurdere synthetische esters ook bijdragen aan anti-slijtage eigenschappen, A 10W/50 "pro-4 race", gebaseerd op 100% ester / PAO mengsel is aan het einde van het ontwikkelingsprogramma, maar is kostbaar . Het is vooral bedoeld voor "super-bikes '.